RANCANGAN SESI LATIHAN (RSL)
Tajuk
|
Mata Pelajaran : Automotif Kenderaan
Modul 7
: Sistem Stereng, Gantungan Dan Tayar
Sub-modul
:
1.0
Sistem Stereng
2.0
Jenis-jenis Sistem Stereng dan Bahagian-bahagiannya.
3.0
Sistem Stereng Kuasa
|
Jabatan / Panatia
|
Automotif
|
Tarikh
|
10 JUN 2013
|
Nama Pengajar
|
MOHD NORHAFIZ BIN ZAINAL
ZULHAIDI BIN YAHAYA
|
Bilangan pelajar
|
36 orang
|
Lokasi latihan
|
Ruang Stesen Sistem Stereng, Gantungan dan Tayar Bengkel
Automotif MPAV 1 SMT Kajang, Selangor.
|
Objektif latihan
|
Pelajar dapat:
|
Pengenalan
·
Pengenalan
gambaran latihan yang ingin di ajar
|
Gambaran latihan:
1.0
Sistem Stereng
1.
Guru menerangkan fungsi sistem stereng.
2.
Guru menerangkan bahagian-bahagian sistem stereng.
3.
Guru menerangkan kendalian sistem stereng.
2.0
Jenis-jenis Sistem Stereng dan
bahagian-bahagiannya.
1.
Guru menerangkan pelbagai jenis sistem stereng.
2.
Guru menerangkan kendalian pelbagai jenis sistem
stereng.
3.
Guru membuat tunjukcara kerja-kerja merombak,
menservis, melaras dan memasang kembali sistem stereng.
3.0 Sistem
Stereng Kuasa
1.
Guru menerangkan fungsi sistem stereng kuasa.
2.
Guru menerangkan kendalian sistem stereng kuasa.
3.
Guru menerangkan bahagian-bahagian sistem stereng
kuasa.
|
·
Langkah
pengajaran seterusnya
·
Contoh
produk yang akan dihasilkan
·
Pengetahuan
sedia murid tentang tugasan ini
|
Selepas sesi demontrasi ini, pelajar akan dapat
menerangkan fungsi dan kendalian sistem stereng dan sistem gantungan;
melakukan kerja-kerja membaik pulih sistem stereng
Produk yang dihasilkan ialah latihan kerja-kerja
amali seperti menanggal, memasang, memeriksa, menguji dan mendiagnosis.
|
Isi:
Kemahiran yang ditunjukkan kepada pelajar
|
Guru membuat sesi perbincangan kelas iaitu:
Guru membuat tunjukcara kepada pelajar iaitu:
|
Pentaksiran :
|
|
Isi penting
|
Kaedah
latihan :
· Guru membuat penerangan dan tunjukcara kepada pelajar.
· Pada masa yang sama, guru membuat perbincangan kelas.
· Pelajar menyenaraikan komponen utama sistem.
· Guru menunjukkan langkah kerja berkenaan kendalian
sistem.
· Pelajar menjalankan kerja amali selepas penerangan
serta tunjukcara amali oleh guru dan dipantau oleh guru.
Pelajar menjalankan ujian terhadap komponen berpandukan
penerangan guru dan nota teori yang telah dipelajari.
|
Kesimpulan
|
Pelajar diharapkan berjaya menunjukkan kefahaman
dalam tajuk Sistem Stereng, Gantungan dan Tayar.
|
Bahan sumber
|
|
No comments:
Post a Comment